På Lantbruket i Duvered, som ägs och drivs av makarna Berith Edholm och Björn Johansson, har innovation och teknik blivit en central del av verksamheten. Med sina 130 kor som mjölkas av två robotar har de påbörjat en resa mot ett mer effektivt och moderniserat lantbruk. Trots att robottekniken fortfarande är relativt ny för dem, har den redan förändrat deras arbetsmetoder och rutiner till det bättre.

Vilka lösningar använder gården idag?

Gården var tidigt ute att installera Bacticam, vilket speglar deras aktiva val att prioritera juverhälsan och säkerställa snabb och korrekt behandling. Berith uttrycker sin uppskattning för den kontroll hon nu har över arbetsflödet, där hon själv äger processen från mjölkprovet till provresultatet.

"Nu när rutinen är inne tar det 5 minuter att sätta ett prov!"

För Berith är det inte bara viktigt att ha tillgång till avancerad teknik, utan också att den är användarvänlig och säker för lantbrukare. Hon påpekar att det är en sak att ha ett värmeskåp och några selmaplattor, men en helt annan att verkligen förstå vad man gör med dem.

När hon har satt ett prov i Bacticam får hon numera in resultatet direkt på den Digitala Whiteboarden som är placerad i korridoren på väg ut till stallet.

Personal framför digitala whiteboarden

Björn Andersson, djurskötare. Maja Svensson, djurskötare. Berith Edholm och Björn Johansson ägare framför den Digitala Whiteboarden.

Realtidsuppdateringen i den Digitala Whiteboarden gör att personal vet vilka djur som behöver tillsyn och behandling, vilket förbättrar arbetsflödet på gården. Gården har dessutom integrationen mot Sensehub, vilket innebär att fertilitetslarm också syns på den Digitala Whiteboarden.

"Det är en fördel att få informationen samlad på ett ställe," säger Berith. 

Gårdens anställda använder Agricam-appen för att lägga in observationer, sjuka djur och aktivera åtgärdsplaner samt behandlingar. Appen är bra men det är den Digitala Whiteboarden som gör lösningen användarvänlig och vass tycker Berith. Gårdens besättningsveterinär Lantveterinären har tillgång till systemet och att det underlättar vid ViLA-besök att kunna diskutera fram åtgärder med all samlad behandlingshistorik som bas.

image-png-Feb-06-2024-04-16-15-5434-PMBilden visar exempeldata och är ej data från gården.

Teknikbehovet för mindre lantbruk

Trots att hon ofta hör att Agricams produkter skulle vara bäst lämpade för större gårdar, håller Berith inte med.

”Jag är glad över att släppa papper och penna- mobilen har jag ju alltid med mig."

Oavsett om du har 100 kor och 2 anställda så behöver man få hjälp att få en överskådlig blick över sin verksamhet och dina djur fortsätter Berith. BetesKoll används flitigt på gården och har blivit en ovärderlig resurs. "Vi använder BetesKoll hela tiden – alla vet vart alla djur är hela tiden!"

Screenshot 2023-11-27 at 15.38.11

Vikten av ett professionellt kundbemötande

För gården är kundbemötandet från Agricam också en viktig del av varför de är så nöjda. Berith berättar hur hon när som helst kan höra av sig till sin kontaktperson på Agricam för att föreslå förbättringar.

"Om önskemålet är i linje med andra lantbrukare, vilket det ofta är, så sker uppdateringen – det tycker jag är roligt och viktigt," säger hon.

Det gör att vi känner att lösningarna verkligen är anpassade efter våra och andra lantbrukares behov, avslutar Berith. 

received_395851881532772-1-1

För Lantbruket i Duvered har integrationen av teknik och god kundkontakt gjort att de inte bara förbättrat sin djurhållning, utan också fått en bättre översikt och kontroll över hela verksamheten.

Canva Design DAFnMbsgQNI

Kontakta oss

Vill du veta mer? Fyll i formuläret så hör vi av oss!